چکیده

زعفران به عنوان گرانترین محصول کشاورزی و دارویی جهان جایگاه ویژه­ای در بین محصولات صنعتی و صادراتی ایران دارد. در حال حاضر ایران بزرگترین تولید کننده و صادر کننده زعفران در جهان است و بیش از 95 درصد تولید جهانی این محصول گرانبها به ایران اختصاص دارد. از آنجایی که زعفران در سبد كالاهای صادراتی كشور دارای بیشترین مزیت است باید برنامه­ای علمی و همه جانبه برای بهبود وضعیت صادراتی آن فراهم نمود. در این پژوهش ضمن بررسی صادرات زعفران، عوامل موثر در بهبود و توسعه صادرات شناسایی و اولویت­بندی گردید و راهکارهای مناسب ارائه شد. در این راستا 150 پرسشنامه براساس عوامل و فاکتورهای مؤثر بر صادرات و زیر فاکتورهای مربوط به آن­ها تنظیم گردید. برای دستیابی به نتایج دقیق­تر، پرسشنامه­ها به دو گروه کارشناسان تحصیل­کرده در زمینه تجارت و صادرات زعفران و تجار و زعفران­کاران سه شهرستان کاشمر، تربت­حیدریه و گناباد با انتخاب از طریق نمونه­گیری تصافی، توزیع و با استفاده از روش برنامه­ریزی تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی مورد ارزیابی قرار گرفت و سرانجام راهکار مناسب جهت بهبود وضعیت به سیاست­گذاران و مدیران اجرایی این بخش پیشنهاد شد. نتایج نشان داد که براساس گزینه­ها و فاکتورهای مهم و موثر در نظر گرفته شده برای هر معیار تحت عوامل اقتصادی، تولیدی و کیفی، توجه به معیارهای کیفی در درجه اول اولویت، معیار اقتصادی در اولویت دوم و معیار تولید در اولویت سوم اهمیت جهت بازنگری و سرمایه گذاری­های لازم برای بهبود و رفع نقایص مربوط به فعالیت­های انجام شده در زمینه صادرات زعفران با توجه به دستیابی به حد مطلوب هدف مورد نظر مطالعه یعنی بهبود و گسترش صادرات زعفران قرار دارد.

کلمات کلیدی: بازار های جهانی، روش تجزیه و تحلیل سلسله مراتبی، زعفران، صادرات

اطلاعات

شماره تماس: 47-52210145-051

فکس: 89772186-021

پست الکترونیکی:si@torbath.ac.ir

آدرس پستی: خراسان رضوی- شهرستان تربت حیدریه – مجتمع فرهنگی و تفریخی پارک پیشکوه – پژوهشکده زعفران